Lindahl goes mobile

Lindahl är Sveriges tredje störta advokatbyrå och har som en av de första byråerna i landet implementerat ett mobilt gränssnitt till sitt advokatsystem.

Som advokat är man ofta på språng och arbetar från flera ställen, t.ex. hemifrån, i rätten, sommarhuset, flygplatsen vilket gör att det går en hel del tid mellan utfört arbete och tidrapportering.

– Fram till nu har vi redovisat tid enbart på kontoret. På så sätt uppstod ett glapp där vi tappade bort tid, säger Petter Flink, Coordinating Officer på Lindahl som driver och samordnar flera av advokatbyråns utvecklingsprojekt. Ett är den mobila tidredovisningen ”All Tid In”.

Med mobil access till advokatsystemet kan Lindahls advokater nu rapportera i ”realtid”.  Förutom bekvämligheten att slippa att göra det i efterhand ökar också precisionen i rapporteringen.

Lindahl använder sedan många år Saturnus som är ett av de ledande advokatsystemen i Sverige. Möjligheterna till tidrapportering i mobiltelefonen var begränsade i det befintliga systemet men de ville inte byta bara för att kunna lägga till funktionen ”mobil tidrapportering”.

– Jag och mina kollegor granskade flera affärssystem. Vi kom fram till att det mesta effektiva alternativet, räknat både i tid och pengar, var att koppla mobil funktionalitet till vår befintliga lösning.

Slutsatsen blev att göra en ”brygga” mellan den nya Rexor/Saturnus plattformen och Lindahls befintliga system.

Lindahl, Saturnus och Rexor bildade en projektgrupp med olika kompetenser och fyra månader senare var arbetet klart.

– Uppsala var pilotkontor. Därefter rullade vi ut på våra övriga fem kontor. Alla har nu varit igång i några veckor. Kollegorna är mycket nöjda. För en tid sedan höll jag en utbildning i Uppsala om vårt nya sätt att rapportera tid. Den tog tolv minuter. Det säger en hel del om hur användarvänlig lösningen är, säger Petter Flink.

En viktig förklaring till det goda slutresultatet är arbetssättet i projektet.

– Vi, Saturnus och Rexor har hela tiden haft som mål att göra något bra tillsammans. Därför valde vi tidigt bort den traditionella rollfördelningen med leverantör och kund på olika sidor om bordet, och kommunikation via mejl. Istället valde vi att träffas ofta, arbeta prestigelöst och finna lösningar tillsammans. Det gav resultat, säger Petter Flink.

– Den nya Saturnus/Rexor plattformen innehåller fler mobila tjänster. Man kan registrera tid/utlägg, bearbeta ärendeinformation samt komma åt rapporter, kontakter och klientregister m.m. Vår mobila lösning har ett modernt gränssnitt som är smidigt att använda, säger Stefan Widén, vd på Rexor.

Rexor har ett OEM avtal med Saturnus Advokatsystem och är ”motorn” i deras nya och uppgraderade plattform. Saturnus har funnits sedan 1992 och har ett 100-tal advokatbyråer på kundlistan.

Kort om Lindahl
Lindahl, Sveriges tredje största advokatbyrå, har omkring 400 anställda i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Örebro och Helsingborg. Drygt två tredjedelar av medarbetarna är jurister. De senaste åren har Lindahl vuxit med omkring 30 medarbetare och 60 miljoner kronor per år i omsättning. Under 2014 var omsättningen 632 miljoner kronor.