Nyhetsarkiv

Fem frågor om Rexor på Forum4IT – och svaren

Givande samtal, rejält tryck i montern och fullsatt på seminariet. Så kan Forum4IT 2019 sammanfattas ur Rexors perspektiv. Och bäst av allt: ett stort intresse för hur Affärssystemet för konsulter kan hjälpa konsultföretag i Norden att spara tid och pengar. Nedan finner du svar på de fem vanligaste frågorna som besökarna ställde till Rexor på Sheraton Hotel i Stockholm.

1. ”Är det verkligen en konkurrensfördel att Rexor är född i molnet?”
Ja, definitivt. Långt ifrån alla affärssystem på marknaden är födda i molnet. Faktum är att ett stort antal system har 20–35 år på nacken. Med andra ord: gammal teknik i botten och ett tunt webblager på toppen. 

Problemet är att affärsregler, affärslogik, programflöde och databaskommunikation fortfarande styrs av den gamla miljön. Kunden tror sig ha köpt en Ferrari, men får i själva verket en Trabant. Eller som affärssystemexperten Jonas Andersson nyligen uttryckte saken i Computer Sweden. ”Tyvärr är det fortfarande många äldre leverantörer som bara lappar och lagar så att systemet ska se modernt ut, men det är ännu gammalt under motorhuven.” Därför skapade vi Rexor. Systemet är byggt för konsulter, av specialister på konsulters behov. Lösningen vilar på tre ben: spetsteknik, branschkunskap och affärskompetens. 

2. ”Det ska vara smidigt för våra konsulter att rapportera tid och utlägg i mobil och läsplatta. Hur fungerar det i Rexor?”
Rexor 2, som introducerades på Forum4IT 2019, är skapat efter principen Mobile First. Alla funktioner är tillgängliga på alla skärmar. Tidregistrering är en av funktionerna som har förbättrats i nära samarbete med kunderna. Tidvyn är tydlig och fokuserad, samtidigt som användaren får information om de senaste händelserna i projektet. Det är även enkelt att registrera utlägg i Rexor, via dator läsplatta eller mobil. Du kan komplettera informationen med ett foto av exempelvis ett kvitto. Sedan följer bilden och övriga inlagda uppgifter med genom hela attestprocessen.

3. ”Flera av våra kunder arbetar över bolagsgränser. Hur hanterar Rexor det?”
Rexor erbjuder äkta flerbolagshantering. Därmed är det enkelt att hantera koncernbolag som en enda operativ enhet. Rexor tar hand om resurser, projekt, underkonsulter och valutor. Och om flera koncernbolag samarbetar kan kunden få en enda faktura. Transaktioner mellan bolagen sker problemfritt och bakom kulisserna. 

4. ”Rexor talar om ’skräddarsydda flöden’. Vad innebär det?”
Rexor har en kraftfull flödesmotor som automatiserar ditt företags arbetsprocesser. Det sker genom att systemet fungerar som automatisk hjälpreda och kommer med uppmaningar och påminnelser. Med Rexor 2 kan ditt företag skräddarsy och effektivisera ett stort antal flöden inom bland annat tid, projekt och leverantörer. Ett exempel är att decentralisera faktureringen genom att låta ekonomiavdelningen förbereda fakturaunderlag. Sedan skickas fakturaunderlagen digitalt till den enskilde projektledaren, som granskar, förändrar, klarmarkerar och fakturerar. 

5. ”Är det enkelt att koppla Rexor mot externa lösningar, såsom CRM-system?
Ja, det går utmärkt. Dessutom samarbetar Rexor med andra fullblodsproffs. På så sätt har ditt företag tillgång till ett brett ekosystem med färdiga kopplingar – från lönesystem och betalkort till skanning av leverantörsfakturor och att hämta rätt adress till ditt företags nya kund. Bland våra samarbetspartners kan nämnas EuroCard, Kontek, OptoSweden och Syna. Nya partners tillkommer varje år.

Vill du veta mer om vad Rexor kan göra för ditt företag? Kontakta vår försäljningschef Tomas Holm.