Nyhetsarkiv

Baker Tilly implementerar Rexor på distans

– Jag tillhör dem som uppskattar personliga möten, men det har gått över förväntan att ställa om till mestadels digitala kontakter.
 
Camilla Ivehed arbetar som redovisningschef på Baker Tilly MLT i Malmö. MLT står för Malmö, Lund och Trelleborg.

Baker Tilly Sverige har omkring 600 anställda och ett 70-tal kontor – från Trelleborg i söder till Luleå i norr. Företaget ingår i Baker Tilly International, med verksamhet i 147 länder.

Molnet, uppföljning och flexibilitet

Samarbetet med Rexor startade med en förstudie 2019. I januari i år slöts avtal om implementation.

– Vi har ett affärssystem som tiden sprungit ifrån. Rexor motsvarade däremot våra krav.

Vilka är dessa?

– Först och främst vill vi ha en lösning som bygger på modern teknik och finns i molnet. Serverbaserade produkter är vi inte intresserade av.

Ett annat krav är bra uppföljning.

– Det är viktigt för oss att ha kontroll över projekt, intäkter och kostnader. Rexor erbjuder god överblick och smidig ekonomisk uppföljning.

Baker Tillys tredje krav på det nya affärssystemet är att det ska kunna anpassas till den egna verksamheten.

– Rexor skräddarsys efter branschens och våra önskemål. En annan fördel med systemet är att vi har möjlighet att koppla på andra it-lösningar, såsom löneprogram och e-fakturaprogram – både i dag och i morgon.

Digital implementering

Implementeringsprojektet pågår för fullt, men har anpassats efter det rådande läget. Det innebär att kontakterna mellan Baker Tilly och Rexor mestadels sker via programmet Microsoft Teams.

– Vi får tillgång till uppdateringar, stämmer av och delar filer. Jag och Rexors medarbetare chattar dagligen och vi har digitala möten ett par gånger i veckan. Det är bra att alla i arbetsgruppen är med i loopen, i stället för att vi skickar tjugo mejl till varandra. Omställningen till digitala kontakter har gått över förväntan, säger Camilla Ivehed.